fredag 23. oktober 2009

Svenskt Alt Sammen...

Vi har alle hørt ovenstående "kallenavn" på vårt nasjonale flyselskap. Tja--- nasjonale...? Meldingen om at hele toppledelsen i det som var SAS Norge har forlatt cockpit kom ikke helt overraskende på meg. Men likevel - et kapittel norsk luftfartshistorie er avsluttet. "The National Carrier" har mer enn et halvt århundres historie å se tilbake på - pionértid, oppbygging, konkurranse, oppkjøp (Widerøe og Braathens)og så: Omstillingen til en ny driftsmodell injisert av ukjente Southwest Airlines i Arizona, USA, fulgt opp av "bøllen" Micahel O'Leary og andre som rev bæreflatene av de etablerte selskapenes forkrommede vinger.
Vi har ingen "flag carrier" lenger. Norwegian? Dyktige Bjørn Kjos med like dyktig besetning trosser børskurver og passasjertall i bransjen og klatrer mot stratosfæren. Men de blir aldri noe nytt Braathens S.A.F.E som folkesjela hegnet om for noen tiår siden. Nostalgi? Kanskje. Men realisten i meg sier at et er ikke plass til noen "yndling" i flymarkedet lenger. Det er core businss som gjelder. Lave priser, effektiv leveranse. Holder man 90% av kundene godt fornøyd kan man glemme hensynet til de resterende 10%, sa en representant for et av de andre low cost-carriers til meg forleden. En holdning vi vel begynner å se i Flyklagenemnda som jeg har det administrative ansvaret for. Og det er vi flypassasjerer som "har skylda". Vi velger ut fra pris og pris og pris... Så da så.
Men Coop-konsernet har fått en usedvanlig dyktig og hyggelig leder. Så det er vinnere her... og COOP blir vel neppe svenskt med det første...

Ingen kommentarer: