fredag 3. april 2009

PÅSKENS VIKTIGSTE REISEMÅL

Jeg har selv bidratt til å fortelle at "nesten alle" resier til utlandet i påsken. Min kollega som dekker den norske reiselivsnærigen, forteller at "nesten alle" er i fjellet i påsken. Og vi har begge rett - eller like mye feil.. for det vi egentlig sier, er at finanskrise til tross, vil en stor del av nordmenn reise bort i påsken. Noen til sol og vår, andre til sne og vinter. Men bunnlinjen er at den mest populære påskedestinasjonen - målt i antal reisende - er stua hjemme. Og det slår meg at denne store gruppen "turister" ikke får sin vel fortjente "glans" - så la meg bidra:

Bil - og folketomme gater. Masse premierefilmer. Ingen krangel om hvem som skal hente vann eller hvem som foreslo skismuringen. Ingen turistmave på kummerlige bistroer på playa'en. Ingen stressende security-sjekk. Ingen bilkø hjem fra fjellet. Kanskje en rolig utepils med senkede skuldre og varmende solstråler i ansiktet - tid til å lukte og lytte og kjenne hvordan nærmiljøet kler seg om til vår. Det aner meg at denne "turistgruppen" kan komme tilbake til hverdagen etter påske vel så uthvilt og opplagt som alle de som reiser bort. Og uten å måtte kle seg i lyseblå gensre for å framheve en brunfarge som er borte etter en ukes tid, likevel..

Ingen kommentarer: